آسان خرید

۱۶ مطلب در اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

گزارش کارآموزی در آموزشگاه کامپیوتر برهان

گزارش کارآموزی در آموزشگاه کامپیوتر برهان

دانلود گزارش کارآموزی  رشته کامپیوتر در آموزشگاه کامپیوتر برهان بافرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 40

گزارش کارآموزی آماده,دانلود کارآموزی,گزارش کارآموزی,گزارش کارورزی

این پروژه کارآموزی بسیار دقیق و کامل طراحی شده و جهت ارائه واحد درسی کارآموزی میباشد

کامپیوتر :

وسیله ای است که جهت ورود اطلاعات (ورودی)که روی اطلاعات ورودی تغییر و تحول ایجاد کرده (پردازش) ونتیجه مطلوب را  به ما پس می دهد(خروجی). نکته: همه اختراعاتی که شده فقط به جسم انسان کمک کرده ولی با اختراع کامپیوتر به فکر انسان کمک شده. اولویتی که کامپیوتر نسبت به انسان داراست عبارتند از: 1. کامپیوتر می تواند چند عمل به طور همزمان انجام دهد. 2. سرعت کارایی کامپیوتر نسبت به انسان بیشتر است.    3.کامپیوتر از حافظه بالا و دقت واطمینان بالائی برخوردارست.               نسلهای کامپیوتر : 1.نسل اول      2.نسل دوم   3.نسل سوم     4.نسل چهارم      5.نسل پنجم نسل اول(1946-1959): چرتکه : قدیمی ترین وسیله که یک پردازش برای ما انجام می دهد . چارز بابیچ پدر علم کامپیوتر که بنیان گذار شرکت IBMاست . از سال1946تا 1959 یعنی ابتدائی ترین کامپیوتر که در زمینه کامپیوتر از لامپ خلع استفاده کردند وارد بازار شد . که زبان کامپیوتر0 و1است.و جثهء آن 180متر مربع بوده و 150کیلو بایت انرژی مصرف  می کرده ودمای خیلی زیادی هم تولید می شده و در داخلش از 18000لامپ استفاده    می کردند مثل کامپیوتر IBM650  نسل دوم(1959-1964): که در این نسل از ترانزیستور استفاده کردند که دیگر دمائی تولید نمی کردو جثه اش کوچک بود و از کامپیوتر های نسل دوم می توان IBM1401 نام برد مدارهای مجتمع(IC): از تعدادی ترانزیستور تشکیل شده که در داخل یک قطعه قرار دارندکه به آنمدارهامجتمع گویند .   نسل سوم  (1964-1971) : در این نسل از قطعه ای به نام مدارهای مجتمع(IC) استفاده کردند و در اواخر نسل دوم و ابتدای نسل سوم اولین زبان برنامه نویسی بوجود  آمد و کامپیوتر را به مخابرات نیز وصل کردند و در این نسل از کامپیوترهای می توانIBM366(IC) نام برد . نسل چهارم (1971-تاکنون): از مدارات فوق فشرده استفاده کردند وMICROPROCESSOR   را بوجود آوردند که تشکیل شده بود  از دیود و ترانزیستور و …که اسم تجاری اش  CPU است و در این نسل چون جثه کامپیوتر کوچک شد پس فراگیر شد .و از کامپیوتر های  این نسل می توانPENTIUM را نام برد . نسل پنجم: در این نسل برای کامپیوتر از سلولی استفاده کردند تا با هوش شود.   نسل ششم : در این نسل می خواهند کامپیوتر را شبیه سازی کنند تا به صورت یک انسان در آید که به صورت تحلیلی است . انواع کامپیوترها: 1.کامپیوترهایXT :پردازنده های از نوع 8086-8088با باس 8بیت  باس 8بیتی : یعنی در آن واحد می تواند 8 عمل را انجام دهد . 2.کامپیوترهایAT :پردازنده های از نوع 8086به بالا 3.کامپیوتر هایATX:پردازنده های از نو ع PENTIUM که سرعت آنها از 75 تا 1400رفته و ادامه دارد و ATC ها جزء کامپیوترهای ATX هستند. نکته : با استفاده از JUMPERها می توان تشخیص داد که چه CPUروی مادر برد سوار است.  MAIN BOARD: همانطور که از اسمش پیداست مادر همه بردهاست و به این دلیل به آن مادر برد  می گویند چون همه بردها بر روی آن سوار می شوند که جنس آن عایق است چون عایق انعطاف پذیری ندارد و اگر از جنسی استفاده می کردند که انعطاف پذیر بود باعث می شد مدارهای الکتریکی که روی مادربرد سوار هستند با یکدیگر اتصال پیدا کرده و بسوزند و معمولا از فایبر گلاس استفاده می کنند و رنگ آن هم به طور استاندارد سبز در نظر گرفته اند و روی مادربرد یک سری IC و خازن و حافظه های  کنترلی و جامپرها وجود دارد.ودر CASE های که برای کامپیوترهای 486 به پایین استفاده می شد مادر برد در عرض قرار می گرفت ولی  CASE هایی که برای کامپیوتر های 486 به بالا استفاده می شود در بلندا قرار می گیرند رابط بین MONITOR   و  MAIN BOARD کارت گرافیکی است . اجزای اصلی مادر برد: CPUیا پردازشگرومحل نصب آن  حافظه  ومحل نصب آن شکافهای گسترشی و انواع آن گذرگا ها وانواع آن کنترل کننده های دستگاهای جانبی پردازنده(CPU):CENTRAL PROCESSING UNIT   1.واحد محاسبه و منطق ALU:ARITMATIC  LOGIC UNIT که کاهای جمع و تفریق کم و زیاد کردن را انجام می دهد. 2 .واحد کنترل(CU:CONTROL UNIT): کنترل ورودیها و خروجیها و حافظه ها را برعهده دارد ودر کل اطلاعاتی که وارد CPU می شود را کنترل می کند. 3. ثباتها(حافظه ثابت)(REGESTER): اطلاعاتی که برای پردازش وارد CPU می شود در این حافظه قرار می گیرد وپردازش روی آنها انجام می شود.   CPU: مغز یا قلب کامپیوتر CPU است که کلیه پردازشها روی آن انجام می شودکه از ترانزیستور تشکیل شده . هرچه تعداد ترانزیستور دریکCPU زیاد باشد میتواند اطلات بیشتری را پردازش کند. کارخانه های سازندهCPU : 1.INTEL       2.CELERON       3.AMD        4.SYREX INTEL: اولین  پردازشگری که وارد بازار شد  4004 بود که در سال 1969توسط  شرکت INTELوارد بازار شد .ولی  هیچ موقع روی هیچ کامپیوتری نصب نشد ویک پردازنده 8 بیتی است.که فقط برروی ماشین حسابها نصب شد. دومین پردازنده بنام 8086که به سفارش کارخانهIBM سازنده کامپیوتر وارد بازار شدودر سال1976 با سرعت (4.7-8-10)مگاهرتزی وارد بازار شد .(هرعمل در یک ثانیه را هرتز گویند)  خطوط آدرس دهی: هرچه پردازنده بتواند خانه های زیادتری را آدرس دهی کند می تواند عمل پردازش زیادتری را انجام دهد. با(1,0)می توان 4 تا از خانه های حافظه را آدرس دهی نمود.0,1=01,10,0,1                                   اگرn تا خط داشته باشیم  2^nمحل آدرس دهی توسطCPU می شود. پردازنده8086 دارای 20 خط آدرس است. که 1MB  از خانه های حافظه را آدرس دهی می کند.واز29000ترانزیستور تشکیل شده است. با باس داخلی  و خارجی 16بیت(یعنی16 واحدمیتوانددر ان واحد بگیردو16 واحدهم بفرستد)                                             در سال 1979پردازنده 8086 با سرعت (4.7-8-10) مگاهرتز وارد بازار شد با باس داخلی 16و باس خارجی 8بیت است ودر سال 1979پردازنده 80286 اولین پردازنده ای بود که خط آدرس را از20خط شکست ودارای 24خط آدرس دهی است و می تواند تا MB16  از خانه های حافظه را آدرس دهی کند و سرعتهای آن (8-10-16) مگاهرتز است و دارای باس داخلی و خروجی 16 بیتی است که از 130000ترانزیستور تشکیل شده است . 80386:سریهای مختلف دارد که اولین سری آنDX  80386 بود که در سال 1985وارد بازار شد و سرعت آن (16-20-25-33)مگاهرتزی بود و دارای 275000ترانزیستور بوده  و قادر به آدرس دهی 16MB از حافظه است و با باس داخلی و خارجی 16 بیتی است . دومین سری آنSX  80386  بود که در سال 1988وارد بازار شد و سرعت آن (16-20-25-33)مگاهرتزی بود و دارای 275000ترانزیستور بوده  و قادر به آدرس دهی 16MB از حافظه است و با باس داخلی و خارجی 16 بیتی است.


دانلود فایل



  • sadasda asdvdfd
  • ۰
  • ۰

کارت ویزیت دیزی سرا بصورت لایه باز - طرح 1

کارت ویزیت دیزی سرا بصورت لایه باز - طرح 1

طرح لایه باز کارت ویزیت دیزی سرا فارسی

قابل ویرایش و تغییر تمام جزئیات کارت ویزیت

 

 

 فایل کاملا (100%) بصورت لایه باز بوده و قابل ویرایش تمام جزئیات میباشد 

 مشخصات : 

 

Size : 5 x 9 cm

Color Mode : CMYK color

Type : PSD

Resolution : 300ppi

 همراه فایل کارت ویزیت فونت مورد نیاز ویرایش هم داده میشود 

 نکته :  قبل از باز کردن طرح لایه باز کارت ویزیت فونت را نصب کنید 

  اگر طرح مورد نظر شما در سایت نیست میتوانید سفارش دهید تا برای شما طراحی گردد

 و ایمیل  arash.30r7@live.com 

 

 


دانلود فایل



  • sadasda asdvdfd
  • ۰
  • ۰

مجموعه مقالات ارائه شده در دومین کنفرانس شبکه های توزیع نیرو

مجموعه مقالات ارائه شده در دومین کنفرانس شبکه های توزیع نیرو

در این کنفرانس چهل و یک مقاله با موضوعات مختلف مربوط به شبکه های توزیع نیرو توسط مهندسان و محققان با تجربه در زمینه های مختلف نظیر بهینه سازی و جلوگیری از تلفات و غیره ارائه شده است.
برخی از موضوعات مقالات به شرح زیر است:

-آثار پیری و فرسودگی اجزا شبکه های توزیع و فوق توزیع نیرو

- بررسی وارزیابی اضافه ولتاژهای ناشی ازبرقدار کردن خطوط هوائی و کابلهای زمینی 20 کیلو ولتی در شبکه های توزیع

- هارمونیک های شبکه

- کاربرد سیستمهای ترموگرافیک مادون قرمز در تعمیرات و بازرسی های فنی شبکه های توزیع نیرو


دانلود فایل



  • sadasda asdvdfd
  • ۰
  • ۰

تعادل و توسعه راهبرد حیات طیبه در ایران 1400(ه ش)

تعادل و توسعه راهبرد حیات طیبه در ایران 1400(ه ش)

فایل بصورت ورد (قابل ویرایش) و در 179 صفحه می باشد.

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                                                        صفحه

 

چکیده...................................................................

مقدمه..........................................

فصل اول – تعادل................................

- تعاریف لغوی و اصطلاحی.........................

- عدل..........................................

- معنای اعتدال.................................

- معنای عدالت..................................

- واژه‌هایی که با عدل پیوند معنایی دارند........

- استقامت......................................

- قصد..........................................

- قسط..........................................

- وسط..........................................

- توسط.........................................

- تعادل........................................

- تعادل در مقصد (تعادل در خداشناسی)............

- عدل الهی.....................................

- عدل خدا در خلقت جهان.........................

- تعادل در خلقت انسان..........................

- تعادل در مبدأ (تعادل در خودشناسی)............

- ضرورت تعدیل در قوای طبیعی تحت فرماندهی عقل...

- نشانگرهای رفتار و شخصیت متعادل...............

- مراحل وصول به تعادل..........................

- تعادل جسمانی.................................

- تعادل عقلانی (اجتماعی)........................

- تعادل روحی (معنوی)...........................

- ارتباط و نحوه تأثیر امور جاری و موظف و ویژه در یکدیگر 

- نشانه‌های عدم تعادل و سلامتی در امور مذکور.....

- در امور جاری (فردی)..........................

- در امور اجتماعی..............................

- در امور ویژه (معنوی).........................

- تعادل در مسیر (تعادل در فرمان خداشناسی)......

- تعادل در شریعت و طریقت و حقیقت...............

- صراط مستقیم..................................

- تعادل در انسان کامل..........................

- انسان کامل صاحب مقام برزخ البرازخ است........

- مقام برزخیت کبری = تعادل در بین غیب مطلق و شهادت مطلق 

- تعادل اسمایی (اسماء جمالی و جلالی)............

- تعادل در تشبیه و تنزیه.......................

- عقل حد واسط ربوبیت و عبودیت..................

- تعادل در دو قوه عقل عملی و نظری..............

- تعادل در دو جنبه یلی الخلقی و یلی الحقی......

- تعادل در علم و عامل..........................

- تعادل در عقل و قلب (عشق).....................

- تعادل در اقبال و ادبار قلب...................

- تعادل در خوف و رجاء..........................

- تعادل در قبض و بسط...........................

- یقین به خداوند موجب اعتدال آدمی می‌شود........

- تعادل در هیبت و انس..........................

- ادب پرهیز از افراط و تفریط...................

- تعادل در فرق و جمع (جمع الجمع)...............

- تعادل در رضا و غضب...........................

- تعادل در رتق و فتق...........................

- تعادل در انبساط..............................

- تعادل در فناء................................

- تعادل در تسلیم و تفویض.......................

- تعادل در توکل................................

- تعادل در خلوت و جلوت.........................

- تعادل در دنیا و آخرت.........................

- برخی از نتایج ایجاد تعادل در انسان...........

- فصل دوم – توسعه..............................

- تعریف لغوی و اصطلاحی..........................

- توسعه از دیدگاه فلسفی........................

- توسعه فرهنگی.................................

- منظور از خلقت بشر، ظهور استعدادات نهانی است..

- تجلی شهود الهی تابع استعدادات است............

- هدف از خلقت تحقق تمامیت انسان است............

- استفاده از تمام قوا (توسعه انسانی)...........

- توسعه وجودی از منظر قرآن.....................

- توسعه از منظر عرفان..........................

- نبوغ عرفانی..................................

- محورهای توسعه الهی...........................

- اهداف توسعه..................................

- گسترش علم و عقل یکی از اهداف توسعه...........

- مبانی توسعه..................................

- شاخصه‌های توسعه الهی..........................

- انسان با ایمان، انسان توسعه یافته قرآنی......

- مظهر اهتداء و ضلالت قلب انسان است (شرح صدر و ضیق صدر)  

- قلب المؤمن عرش الرحمن (توسعه دل).............

- علایم توسعه وجودی.............................

- شرح صدر......................................

- علامت شرح صدر دستیابی به حلم است..............

- انس..........................................

- انبساط.......................................

- من انسان کامل من فراگیر است..................

- وسعت نظر عارف................................

- سرور.........................................

- راه‌های افزایش توسعه وجودی....................

- پذیرش توحید راه اساسی افزایش ظرفیت روانی.....

- خداخواهی.....................................

- طی مراتب کمال در انسان کامل..................

- سیر و سلوک...................................

- عبادت (عبودیت)...............................

- تقوی مایه شرح صدر و گسترش دل.................

- گستردگی ظرفیت روانی و حلم نتیجه علو همت است..

- شکر..........................................

- عوامل مؤثر در ایجاد ظرفیت روانی..............

- مظاهر توسعه وجودی............................

- سلوک فردی....................................

- سلوک جمعی....................................

- نتایج توسعه وجودی............................

- تنگی و فراخ قبر تابع انشراح صدر و عدم آن است.

- نتیجه گیری...................................

- فصل سوم – حیات طیبه در ایران 1400 (ه.ش)......

- تعریف حیات معقول.............................

- عبور از مراحل خام «حیات طبیعی محض» به مراحل حیات معقول

- حیات.........................................

- طیب..........................................

- حیات دنیایی و زندگانی طیب....................

- حیات طیبه....................................

- حیات طیبه بهره مؤمن صالح.....................

- ارکان حیات طیبه..............................

- حیات طیبه انسان را به کجا می‌رساند؟...........

- راه رسیدن به عزت چیست؟.......................

- معنای صعود و شرح معراج.......................

- عمل صالح واسطه ارتقاء ارواح طیبه.............

- نشانه‌ها و ویژگی‌های حیات طیبه.................

- سیمای حیات طیبه نزد پیشوایان معصوم...........

- ایران در سال 1400 (ه.ش)......................

- نتیجه گیری...................................

- Abstract...........................................

فهرست منابع.........................................

 


دانلود فایل



  • sadasda asdvdfd
  • ۰
  • ۰

دانلود تحقیق مفهوم عدالت در حقوق

دانلود تحقیق مفهوم عدالت در حقوق

 

 

 

 

 

 

مفهوم عدالت در حقوق

الف) مفهوم عدالت

تعریف عدالت

«عدالت» مفهومی است که بشر از آغاز تمدن خود می‌شناخته و برای استقرار آن کوشیده است.([۱]) مشاهده طبیعت و تاریخ رویدادها، و اندیشه در خلقت، از دیرباز انسان را متوجه ساخت که آفرینش جهان بیهوده نبوده و هدفی را دنبال می‌کند.([۲]) انسان نیز در این مجموعه منظم و با هدف قرار گرفته و با آن همگام و سازگار است. بنابراین، هر چیزی که در راستای این نظم طبیعی باشد، درست و عادلانه است.حقوق نیز از این قاعده بیرون نبوده و مبنای آن در مشاهده موجودات و اجتماع‌های گوناگون است. پس، از ملاحظه «آنچه هست» می‌توان به جوهر «آنچه باید باشد» دست یافت. به بیان دیگر، در شیوه ارسطویی جستجوی عدالت، واقع‌گرایی و پایه آن مشاهده و تجربه است. ([۳])

این مقاله جای تفصیل برای ملاحظه سیر تاریخی عقاید نیست، ولی تعریف‌های مهمی از عدالت را بیان می‌کند.

افلاطون و عدالت اجتماعی

افلاطون در کتاب «جمهوری» به تفصیل از عدالت سخن می‌گوید. ([۴]) به نظر او عدالت آرمانی است که تنها تربیت‌یافتگانِ دامان فلسفه به آن دسترسی دارند و به یاری تجربه و حس نمی‌توان به آن رسید. عدالت اجتماعی در صورتی برقرار می‌شود که «هر کس به کاری دست زند که شایستگی و استعداد آن را دارد، و از مداخله در کار دیگران بپرهیزد». پس، اگر تاجری به سپاهی‌گری بپردازد، یا یک فرد سپاهی، حکومت را به دست گیرد، نظمی که لازمه بقا و سعادت اجتماع است به هم خواهد ریخت و ظلم جانشین عدل‌خواهی شد.


دانلود فایل



  • sadasda asdvdfd
  • ۰
  • ۰

دانلود مقاله بودجه دولت و اندازه دولت

 

 

بودجه دولت و اندازه دولت

 

 

 

در اقتصاد ایران سیاست‌های اتخاذ شده توسط دولت بیش از آنکه موجب رفع موانع کاستی‌ها و اختلالات بازارها شود، با تبدیل شدن به عامل اختلال از کارآیی تخصیص منابع می‌کاهد.
1 - اندازه دولت عمومی :
دولت عمومی علاوه‌ بر دولت مرکزی شامل شهرداری‌ها و سازمان تامین اجتماعی نیز می‌گردد. آمار مربوط به شهرداری‌ها و سازمان تامین اجتماعی در زمینه مخارج مصرفی آنها در تمام سال‌ها و در زمینه هزینه تشکیل سرمایه ثابت ناخالص آنها از سال 1367 به بعد وجود دارد. بنابراین، با توجه به مقیاس کوچک مخارج شهرداری‌ها و تامین اجتماعی در مقایسه با دولت مرکزی، اندازه دولت عمومی نیز از روندی مشابه با دولت مرکزی پیروی می‌کند.
اندازه دولت عمومی در سال‌های پس از انقلاب نسبت به دوره رونق درآمدهای نفتی در قبل از انقلاب کاهش قابل‌ملاحظه‌ای یافته است. اندازه دولت عمومی و همچنین نسبت مخارج جاری از هزینه ناخالص داخلی (GDP) در دوره انقلاب و جنگ نسبت به برنامه‌های اول، دوم و سوم توسعه بزرگ‌تر بوده است که با توجه به کاهش شدید رشد اقتصادی در این دوره، این اتفاق بدیهی به نظر می‌رسد.
با افزایش قابل‌توجه رشد اقتصادی در سال‌های بعد از جنگ، به‌رغم رشد مثبت مخارج دولت در بخش مخارج جاری و رشد بالای مخارج عمرانی، اندازه دولت عمومی کاهش یافت. رکود اقتصادی ناشی از کاهش درآمدهای نفتی در سال‌های 1376 و 1377 سبب شد که به‌رغم کاهش رشد مخارج عمومی طی سال‌های برنامه دوم، اندازه دولت در این سال‌ها افزایش یابد. رشد مخارج عمرانی شهرداری‌ها و سازمان تامین اجتماعی طی سال‌های برنامه سوم توسعه سبب شد که نسبت مخارج عمرانی دولت عمومی به GDP در این دوره نسبت به دولت مرکزی کاهش کمتری یابد. همچنین اندازه دولت عمومی در سایه گسترش اندازه دولت مرکزی در سال 1384 نسبت به سال 1383 رشد بالایی داشته است.
* نسبت مخارج جاری به مخارج عمرانی برای دولت عمومی نیز مشابه با دولت مرکزی طی دوره‌های مورد بررسی بعد از انقلاب اسلامی همچنین سال 1384 همواره بزرگ‌تر از 2 می‌باشد.

 

2 - اندازه بخش عمومی :
بخش عمومی علاوه‌بر دولت عمومی شامل شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت نیز می‌باشد. به عبارتی دیگر، بخش عمومی در برگیرنده تمام فعالیت‌های دولتی در قالب بودجه کل کشور است. ارقام مربوط به هزینه‌های جاری شرکت‌های دولتی ارقام مصوب در قوانین بودجه کل کشور و ارقام مربوط به هزینه‌های عمرانی آنها ارقام هزینه تشکیل سرمایه ثابت ناخالص شرکت‌های دولتی در حساب‌های ملی می‌باشد. لازم به ذکر است که ارقام مربوط به بودجه شرکت‌های دولتی در قوانین بودجه سال‌های 62-1358 آورده نشده است.
اندازه بخش عمومی نیز در سال‌های رونق درآمدهای نفتی (سال‌های 57-1352) به‌ویژه در بخش مخارج جاری بسیار بزرگ بوده است. در دوره انقلاب و جنگ اندازه بخش عمومی به 8/40 کاهش یافت که با توجه به نکته ذکر شده در بالا، این رقم به دلیل در بر نداشتن هزینه‌های جاری شرکت‌های دولتی در سال‌های 1358 تا 1362 کمتر از حد واقعی خود می‌باشد. با پایان یافتن رکود اقتصادی دوران جنگ و شروع رونق اقتصادی طی سال‌های برنامه اول توسعه، به‌ رغم رشد بالای مخارج جاری و عمرانی بخش عمومی، اندازه بخش عمومی کاهش یافت.
رکود اقتصادی ناشی از کاهش درآمدهای نفتی در سال‌های 1376 و 1377 با وقفه زمان بیشتری نسبت به دولت مرکزی و دولت عمومی باعث کاهش اندازه بخش عمومی در سال‌های 1378 و 1379 گردید. رشد بالای مخارج جاری شرکت‌های دولتی طی سال‌های برنامه سوم توسعه سبب شد که اندازه بخش عمومی برخلاف اندازه دولت مرکزی و اندازه دولت عمومی، نسبت به برنامه دوم توسعه افزایش یابد.
رشد بالای مخارج عمرانی دولت مرکزی به همراه رشد بالای مخارج جاری شرکت‌های دولتی در سال 1384 موجب رشد قابل توجه اندازه بخش عمومی در این سال در مقایسه با سال 1383 گردید. به طوری که اندازه بخش عمومی از 1/57درصد در سال 1383 به 2/72درصد در سال 1384 افزایش یافت.

 

3 - منابع بودجه کل کشور :
ارقام مصوب بودجه کل کشور می‌تواند نشانگر جهت‌گیری سیاست‌گذاری مالی و بودجه در دوره‌های مورد بررسی باشد. همچنین، بررسی بودجه شرکت‌های دولتی می‌تواند گستره تصدی‌گری‌های دولت بر اقتصاد کشور را نشان دهد.
3-1 تسلط بودجه‌ای بخش عمومی بر اقتصاد ایران :
نسبت منابع بودجه کل کشور به GDP در دوره رونق درآمدهای نفتی (57-1352) بیش از 67درصد بوده است. همزمان با رکود اقتصادی در دوره انقلاب و جنگ، نسبت بودجه کل کشور به GDP نیز کاهش چشمگیری داشت. رونق اقتصادی کشور طی برنامه اول سبب رشد بودجه کل کشور شد. اما نسبت منابع بودجه کل کشور به GDP افزایش ناچیزی پیدا کرد.
با کاهش رونق اقتصادی در برنامه دوم توسعه، متوسط نرخ رشد سالانه نسبت بودجه کل کشور به GDP نیز کاهش یافت اما در مجموع متوسط نسبت بودجه کل کشور به GDP طی برنامه دوم نسبت به برنامه اول توسعه افزایش چشمگیری یافته و به حدود 60درصد رسید.
رشد سالانه نسبت بودجه کل کشور به GDP طی برنامه سوم افزایش یافت و این نسبت را به حدود 72درصد رساند. بودجه کل کشور در سال 1384 نسبت به سال 1383 رشد چشمگیری داشت به طوری که نسبت بودجه کل کشور به GDP با رشد 4/16درصدی به بیش از 89درصد بالغ می‌گردد.
* بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که طبق ارقام مصوب قوانین بودجه کل کشور، تسلط دولت بر اقتصاد کشور طی سال‌های برنامه اول، دوم و سوم توسعه کشور افزایش یافته و در سال 1384 به حداکثر رسیده است. لازم به ذکر است که در صورت احتساب رقم مصوب شفاف سازی قیمت (یارانه) حامل‌های انرژی در سال‌های 84-1382 میزان تسلط بودجه‌ای دولت بر اقتصاد طی برنامه سوم و همچنین سال 1384 بالاتر نیز خواهد رفت.

 

3-2 تسلط تصدیگری‌های بخش عمومی بر اقتصاد ایران :
نسبت منابع شرکت‌های دولتی به GDP و همچنین نسبت بودجه شرکت‌های دولتی به بودجه کل کشور نشان می‌دهد که دولت همزمان با سیاست انبساطی بودجه‌ای، سیاست انبساطی گسترش تصدیگری‌های دولتی را نیز طی برنامه‌های توسعه‌ای بعد از انقلاب دنبال کرده است .
افزایش این دو نسبت در طی برنامه‌های اول و دوم توسعه نشانگر رشد سریع‌ تر منابع بودجه شرکت‌های دولتی نسبت به منابع بودجه کل کشور همچنین رشد تولید ناخالص داخلی می‌باشد.
نسبت بودجه شرکت‌های دولتی به بودجه کل کشور طی برنامه سوم توسعه اندکی کاهش یافته است که می‌تواند نشانگر پایبندی نسبی دولت به کاهش تصدیگری‌های دولت باشد.
البته احتساب رقم شفاف‌سازی قیمت (یارانه) حامل‌های انرژی در سال‌های 1382 و 1383 در بودجه عمومی دولت این پایبندی را با قوت بیشتری تایید می‌کند.

 

اما از آنجایی که رشد منابع بودجه شرکت‌های دولتی در سال‌های برنامه سوم بیش از رشد GDP بوده، نسبت بودجه شرکت‌های دولتی به GDP طی سال‌های این برنامه نیز افزایش یافته است.
* افزایش نسبت منابع شرکت‌های دولتی به GDP در سال‌‌های بعد از انقلاب می‌تواند گویای بهره‌وری ضعیف عوامل کار و سرمایه در بخش دولتی و مدت زمان طولانی بهره‌برداری از طرح‌های تولیدی در اقتصاد ایران باشد.
افزایش هر سه نسبت منابع بودجه کل کشور به GDP، منابع شرکت‌های دولتی به GDP و بودجه شرکت‌های دولتی به بودجه کل کشور در سال 1384 گویای این نکته است که دولت هیچگونه پایبندی به اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله (1404-1384) و برنامه چهارم توسعه برای کوچک کردن اندازه دولت در اقتصاد ایران نداشته است.

 

4 - بررسی نقش غیربودجه‌ای دولت در اقتصاد دولت :
همانگونه که در بخش مباحث نظری اشاره شد، لازم است علاوه بر نقش بودجه‌ای و نقش تصدیگری دولت به نقش غیربودجه‌ای دولت در اقتصاد کشور نیز توجه شود.
دولت‌ها به واسطه مجرای سیاست‌ها، قوانین، مقررات و تنظیمات مختلفی که اجرا یا اعمال می‌کنند بر ابعاد خرد و کلان اقتصاد تاثیر می‌گذارند.

 

به عنوان مثال می‌توان به مداخلات دولت در بازارهایی از قبیل اعتبارات بانکی، ارز و انرژی اشاره کرد.
برای نشان دادن میزان مداخلات غیربودجه‌ای دولت در اقتصاد ایران نیاز به ساختن یک شاخص مناسب داریم که پرداختن به آن از حوزه این گزارش بیرون است.
سال (1384) در بررسی ابعاد دخالت‌های غیربودجه‌ای دولت در اقتصاد ایران دو شاخص میزان اختلال دولت در اقتصاد و اثربخشی دولت در اقتصاد را برای سال‌های 1338 تا 1381 تدوین کرده است.

 

این شاخص‌ها در محدوده صفر تا ده تعریف شده‌اند که عدد صفر در آنها نشان‌دهنده کمترین سطح اختلال و اثربخشی (بیشترین عدم اثربخشی) و عدد ده نشان‌دهنده بیشترین سطح اختلال و اثربخشی (کم‌ترین عدم اثربخشی) می‌باشد.

 

شاخص اثربخشی دولت میزان اعتبار سیاست‌ها و قوانین و مقررات دولت و همچنین اثربخشی آنها را دربر می‌گیرد.

 

* شاخص کل اختلال از سه جزو اختلال سیاستگذار، اختلال مالکیت و تصدی‌های دولت و اختلال تنظیم قوانین و مقررات دولتی تشکیل شده است.

 

اهمیت هر یک از این اجزا به ترتیب 55، 18 و 27 درصد است. اهمیت نسبی اجزای شاخص کل اختلال دولت نشان می‌دهد که اهمیت اختلال سیاستگذاری بیشتر است.

 

به عبارت دیگر در اقتصاد ایران سیاست‌های اتخاذ شده توسط دولت بیش از آنکه موجب رفع موانع، کاستی‌ها و اختلالات بازارها شود، با تبدیل شدن به عامل اختلال از کارآیی تخصیص منابع می‌کاهد.

 

بنیاد هریتیج و موسسه فریزر سالانه اقدام به محاسبه و انتشار شاخص آزادی اقتصادی برای تعداد زیادی از کشورهای جهان می‌کنند.

 

اطلاعات مورد استفاده در محاسبه شاخص‌های این دو موسسه علاوه بر ابعاد بودجه‌ای و تصدیگری‌های دولت، بعد غیربودجه‌ای مداخلات دولت در زمینه سیاست پولی، مقررات و تنظیمات دولتی، بازار کار، تجارت خارجی، حقوق مالکیت و... را نیز پوشش می‌دهند.
* بررسی این دو شاخص برای ایران و مقایسه آن با دیگر کشورهای جهان می‌تواند تصویر مناسبی درباره نقش غیربودجه‌ای دولت در اقتصاد ایران فراهم سازد.
اندازه دولت بعد از انقلاب
افزایش حجم و اندازة دولت در دهه های اخیر یکی از موضوعات اساسی در علوم اجتماعی بویژه در علم اقتصاد بوده است. در سراسر قرن بیستم، اکثر کشورهای صنعتی و در حال توسعه به رغم تفاوت های آشکار در ساختارهای نهادی و جمعیتی، شاهد رشد چشمگیر مخارج عمومی بوده اند.
حجم دولت در کشورهای صنعتی از 12٪ در سال 1913م به حدود نصف GOP در دهه های اخیر افزایش یافته است.[1]
وضعیت کشورهای در حال توسعه نیز این گونه بوده و از دهة 1960 م به بعد، هر ساله مخارج دولتی سیر صعودی داشته و از حدود 15% در سال 1960م به بالای 30% در دهه 1990م افزایش یافته است.[2] آمار نشان می دهد در کشور ما نیز همین روند وجود داشته، هر ساله با رشد فزایندة مخارج دولتی روبرو بوده ایم. این میزان که در سال 1338، 11٪ بوده در سال 1357 به اوج خود (3/35٪) رسیده و بعد از آن با نوسان، حدود 30٪ در سال 1367 به حدّاقل خود (3/15٪) رسیده و بعد از آن و پایان جنگ تحمیلی علی رغم اجرای سیاست های تعدیل و خصوصی سازی و حذف رایانه ها و نظایر آن، این روند، سیر صعودی داشته است.
این رشد صعودی حجم دولت دانشمندان را به تفکّر فرو برده و دلایل نظری زیادی برای توجیه این امر بیان شده است و این تئوری ها در ادبیات «انتخاب عمومی» مورد بحث و بررسی و آزمون های تجربی واقع شده است. این تئوری ها از مناظر مختلف تقسیم بندی و تجزیه و تحلیل شده اند.
هاسلی و بورچردینگ[3] (1997م) این تئوری ها را به دو گروه نهادی[4] و غیرنهادی[5]، و از منظری دیگر به تئوری های سیاسی[6] و غیرسیاسی[7] تقسیم بندی نموده اند و از نگاهی دیگر نیز این تئوری ها، تئوری های طرف عرضه و طرف تقاضا قلمداد می شوند. در ادبیات موجود کتاب های فارسی اقتصاد بخش عمومی، این تئوری ها به الگوهای خرد و کلان بخش عمومی[8] یا فقط در قالب الگوهای کلان رشد بخش عمومی[9] مطرح گردیده اند.
به طور کلّی دیدگاه های غیرنهادی بر ابعاد مکانیکی رشد بخش عمومی تأکید دارند و این نگاه نیز بر تئوری مرسوم نئوکلاسیک اقتصادی استوار است که اساساً نسبت حجم دولت را نتیجة تحوّلات شرایط اجتماعی و بازار می دانند.
از طرف دیگر الگوهای نهادی اساساً بر مدل های سیاسی رشد مخارج دولت در رابطه با فعالیت های رانت جویانه در بین رای دهندگانِ مالیات پرداز، گروه های دارای منافع خاص و دیوان سالاران دولتی تأکید دارند.
در این مقاله عوامل رشد دولت، از دو منظر نهادی و غیرنهادی بحث خواهد شد و مطالعات تجربی و با اشاره به تئوری های موجود، سعی خواهد شد سایر دیدگاه ها به نوعی درون این موضوع بررسی شود. در ادامه نیز به بحث رابطة تئوری سیکل های سیاسی رابطه و تأثیر آن بر کسری بودجه و افزایش حجم دولت پرداخته خواهد شد. در پایان، نیز به مطالعة تجربی انجام شده در مورد ایران و نتیجه گیری از مجموع مطالب پرداخته خواهد شد.
قبل از شروع بحث لازم است اشاره شود که برای اندازه گیری اندازه دولت، شاخص های گوناگونی وجود دارد که هر کدام دارای نقاط قوت و ضعف خاصی می باشند. شناخته ترین معیار در این زمینه نسبت هزینه های دولتی به کلّ هزینه ها و یا GDP است . ما نیز به همین ملاک توجه خواهیم داشت.[10]
1 ) نگرش های غیرنهادی
به طور عمومی مدل های غیرسیاسی این گونه فرض می کنند که دولت به خاطر شکست بازارهای خصوصی در فراهم نمودن سطوح دلخواه خدمات عمومی معین، اقدام به تهیة این گونه کالاها می نماید؛ در این زمینه، این که دولت به خواست چه افراد و گروه هایی توجّه می کند یکی از موضوعات اساسی است. در این گونه مدل ها این گونه فرض می شود که در نظام های اکثریتی رای دهندگان میانه، نقشی اساسی و کلیدی در مشخص کردن سطوح مخارج دولتی ایفا می کنند. پس شیوة کلّی برای ترسیم تقاضای خدمات عمومی، معین کردن تقاضای رای دهندگان میانه است، و این امر به ترجیحات رای دهندگان، درآمدها، مقدار مالیات برای هر واحد خدمات و قیمت کالاها و خدمات خصوصی بستگی دارد.
در طرف عرضه تحلیل های غیرنهادی، تئوری «بیماری هزینه بامول»[11] به عنوان یکی از مهمترین تئوری ها قلمداد می شود. بامول (1967م) در تئوری خود چنین بیان کرد چون بخش دولتی تا حدّ زیاد کاربر است، نرخ های رشد بهره وری این بخش به احتمال زیاد در مقایسه با صنایع سرمایه بر بخش خصوصی پایین خواهد بود و این امر نیز موجب افزایش قیمت نسبی خدمات دولتی در طی زمان می گردد و از آنجا که تقاضای کالاهای عمومی دارای حساسیت قیمتی نیست، افزایش در قیمت نسبی خدمات دولتی مستلزم افزایش ارزش واقعی مخارج دولتی است.
مطالعات فراوانی موضوع افزایش پیوستة قیمت نسبی خدمات دولتی را به اثبات رسانده اند و در حال حاضر بی کشش بودن تقاضای قیمتی و خدمات دولتی به عنوان حقیقتی ثابت در ادبیات انتخاب عمومی، مقبول است.
اکثریت دانشمندان بخش عمومی این دیدگاه بامول را به عنوان منبع مهم گسترش بخش عمومی پذیرفته اند.
یکی دیگر از عناصر مرسوم و قدیمی توضیح دهنده رشد حجم دولت، افزایش درآمد است. واگنر[12] (1893م) در قرن 19م بیان کرد که با روند رو به رشد جامعه و اقتصاد آن در طی زمان، نقش دولت در مسایل بودجة مالی هم بر حسب شرایط نسبی و هم مطلق افزایش می یابد . وی این امر را «قانون گسترش مخارج دولتی»[13] نامید.
بیشتر محققان معاصر واگنر از نظریة وی حمایت نکردند، امّا مطالعاتی که بعد از سال 1969 میلادی در مورد این قانون صورت گرفت، مؤید دیدگاه وی می باشد.[14]
در تئوری های غیرنهادی، «جمعیت» به عنوان یکی از عوامل دخیل در رشد اندازة دولت مطرح است. این که جمعیت چگونه بر این امر تأثیر می گذارد، این گونه بیان می شود که جمعیت در تابع تقاضای رای دهندگان میانه از طریق خنثی کردن تأثیرات مصارف مشترک و کاهش سهم مالیاتی رای دهندگان میانه، وارد تابع تقاضای رای دهندگان میانه می شود. با فرض کشش قیمتی صفر و فرض هزینة نهایی ثابت، برای کالاها و خدماتی که به صورت عمومی فراهم شده اند. جمعیتِ بیشتر مستلزم مخارج عمومی کمتری به عنوان سهمی از GDP می باشد، زیرا کالاهایی که توسط بخش عمومی فراهم شده در بین افراد بیشتری تقسیم می شود.
از طرف دیگر، بعد شراکتی، قیمت مالیاتی هر واحد خدمات دولتی را برای رای دهندگان میانه کاهش می دهد و چون قیمت کاملاً بی کشش نیست، مقدار تقاضا را افزایش می دهد.
مطالعات اخیری که دربارة ارتباط بین تغییرات جمعیتی و حجم نسبی دولت صورت گرفته ـ مثل مطالعه بورچردین، فریز و گارزانی (2002م) ـ همانند مطالعات قبلی ارتباط معنی داری را بین این دو پیدا نکرده اند.
به فرایند گسترش حجم دولت از منظر جهانی شدن و باز بودن اقتصادی نیز پرداخته شده است. جهانی شدن اقتصاد با گسترش رشد حجم تجارت کالاها و خدمات نهایی در بین کشورها ، تحرک بین المللی عوامل تولید (سرمایه و کمتر نیروی کار) و تحوّلات تکنولوژیکی همراه است و از طرفی نیز در طی این فرایند اهمیت مرزهای ملّی کم رنگ تر شده و به تعبیر برخی با مرزهای شیشه ای روبرویم و این فرایند که همراه با اموری همانند آزادسازی تجاری و مالی و تعدیلات ساختاری است به نوعی حاکمیت بازار و کم رنگ تر شدن نقش دولت ها را دربردارد و حتّی برخی، حذف دولت های ملی را در طی این فرایند پیش بینی کرده اند. طبق مطالعه انجام گرفته توسط رودریک (1999م) و دیگران بر خلاف تصوّرات و دیدگاه های اولیه، اقتصادهای بازتر دارای دولت های بزرگ تری بوده اند.
طبق مطالعة وی که با مقایسه بین درجة باز بودن اقتصاد که به واسطة شاخص سهم تجارت در GDP (به عنوان شاخصی برای اندازه گیری جهانی شدن اقتصاد) و حجم دولت که به واسطه شاخص مخارج دولت در GDP سنجیده می شود ، نشان داد که یک ارتباط مثبت، قوی و محکم بین باز بودن اقتصاد و اندازة دولت وجود دارد.
وی در توضیح این امر این تئوری را بیان کرد که: «مخارج بالای دولتی در اقتصادهایی که در معرض ریسک بیرونی (خارجی) زیادی واقع شده اند، در واقع نقش کاهندة ریسک را بازی می کند و الزام دولت ها به ارایة بیمة اجتماعی، مهم ترین عامل در افزایش این مخارج است؛ در واقع دولت ها با این عمل سعی در کاهش خطرات ناشی از مواجه شدن با تجارت جهانی را دارند و مخارج بالاتر در واقع غرامتی در راه گسترش تجارت است و می توان گفت چون در این گونه کشورها به نوعی شکست های بازار افزایش یافته است، دولت ها مجبور به دخالت گسترده تر شده اند.
2) نگرش های نهادی
شاید بتوان گفت تئوری های مرسوم اقتصادی، فقط حدود نیمی و یا حتّی کمتر از این حد، بحث رشد مخارج بخش عمومی را توضیح می دهند؛ برای حل نهایی این معما، اقتصاددانان بخش عمومی مدل های جدید نهادی رشد بخش عمومی را مطرح برخلاف تئوری های سنّتی و مرسوم، نگرش های نهادی و سیاسی این گونه فرض می کنند که دولت وسیله ای برای طبقات مختلف گروه های ذی نفع می باشد که هر کدام به نوعی خواهان گسترش توزیع مجدّد درآمد به نفع خودشان می باشند، و این امر نیز به اندازه و قدرت نسبی این گروه ها بستگی دارد. در این نرگش در فرایند پیچیدة رقابت سیاسی، ائتلاف های قوی تر، منافع توزیع مجدد درآمد را به دست می آورند و همان طور که ساختار مالکیت سیاسی به طور متقارن دگرگون می گردد، توزیع مجدّد بیشتری اتفاق می افتد و اندازة مخارج دولتی افزایش می یابد؛ اگر چه عوامل زیادی توزیع مجدّد را تحت تأثیر قرار می دهد، قوانین و شیوه هایی که انتخاب جمعی را مشخّص می کنند، بسیار مهمّ می باشند.
در تئوری های نهادی، ایدئولوژی به عنوان یک عامل مهم توضیح دهندة رفتار دولت ها و عامل رشد دولت به حساب می اید. استگلیر(1971م) نقض استواری بر ایدئولوژی را به عنوان توضیح دهندة رفتار دولت، مطرح کرد. وی موضع قوی و شدیدی را علیه اهمیت ایدئولوژی اتخاذ کرد و استدلال نمود که تقریباً تمام رفتار های سیاسی وابسته از لحاظ اقتصادی می توانند به واسطة نفع شخصی اقتصادی توضیح داده شوند؛ ولی وی در این دیدگاه ناموفق بود و در واقع شکست برای اثبات اهمیت ایدئولوژی بود.
متعاقب این مطالعة مقدماتی، مجموعة زیادی از تحلیل های تجربی دربارة رای گیری کنگره نشان دادند که عوامل اندازه گیری کنندة ایدئولوژی، قدرت مهمی در توضیح رای گیری کنگره دارد.
در واقع می توان گفت آنچه که محققین را قانع کرده ایدئولوژی متغیر مهمّی است، تلاش های بالنسبه ناموفق در زیر سؤال بردن این تئوری بوده است.
در واقع نتیجة مطالعة اصلی کوو روبین(1979م) اثبات این مطلب بود که ایدئولوژی مهم نیست، ولی آنها در این امر ناموفق بودند. پلتزمن[15] نیز بعداً (1985 و 1984م) تلاش خود را به کار بست که نشان دهد ایدئولوژی مهم نیست، ولی او نیز به این نتیجه رسید که ایدئولوژی مهم است، هر چند شاید طبق یافتة وی این اهمیت به اندازه آنچه که دیگران بیان کردند، نبود.

 

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله   40 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود فایل



  • sadasda asdvdfd
  • ۰
  • ۰

دانلود پروژه رشته مدیریت - بررسی مدیریت در صنعت IT با فرمت ورد

دانلود پروژه رشته مدیریت - بررسی مدیریت در صنعت IT با فرمت ورد

مقدمه........................................................................................................................

1

فصل اول قابلیت های فن آوری اطلاعات...............................................................................

2

فصل دوم....................................................................................................................

11

         بخش1 فن آوری ارتباطات و اطلاعات مورد نیاز مدیران فردا - قسمت اول.................................

11

         بخش2 - فن آوری ارتباطات و اطلاعات مورد نیاز مدیران فردا - قسمت دوم.................................

14

فصل سوم - معماری اطلاعات............................................................................................

22

فصل چهارم دوره عالی مدیریت فن آوری اطلاعات...................................................................

25

فصل پنجم CIO ها برعملکرد IT نظارت می کنند.....................................................................

29

فصل ششم مدیریت و سیستم‌های اطلاعاتی.............................................................................

31

فصل هفتم اطلاعات نیاز حیاتی مدیریت سازمان.......................................................................

36

فصل هشتم سیستم های اطلاعات مدیریت...............................................................................

39

فصل نهم - مدیریت اثربخش در فناورى اطلاعات........................................................................

43

فصل دهم - الفبای مدیریت فناوری اطلاعات............................................................................

48

فصل یازدهم مدیران نامدار IT در میان 25 مدیر برتر تجارت جهان.................................................

53


دانلود فایل


برای شروع اینجا کلیک کنید
آدرس کانال تلگرامی سامانه کمپ ایران



  • sadasda asdvdfd
  • ۰
  • ۰

دانلود پایان نامه کاردانی رشته کامپیوتر - آموزش الکترونیک با فرمت ورد

دانلود پایان نامه کاردانی رشته کامپیوتر - آموزش الکترونیک با فرمت ورد

موضوع                                               صفحه

مقدمه ......................................................................................................................... 1

تاریخچه ..................................................................................................................... 1

آشنایی کلی با مفهوم آموزش مجازی یا e-learning ........................................................ 4

نحوه کارکرد سیستم ................................................................................................... 7

آگاهی از روند ثبت نام ............................................................................................... 10

نمونه فرم ثبت نام ...................................................................................................... 12

آگاهی از سطوح های آموزشی موجود .......................................................................... 13

آگاهی از کاربردهای مختلف این سیستم مجازی در صنایع گوناگون ................................ 17

روندعلمی و نحوه­تدریس یا به­طور کلی گذراندن تحصیل دراین دانشگاه به­چه­صورت است 19

نحوه برگزاری امتحانات در سیستم مجازی..................................................................... 19

نحوه برگزاری کلاسهای عملی و کارگاه ها .................................................................. 21

عکسهایی از آموزش مجازی . ..................................................................................... 21

مزایا و معایب دانشگاه مجازی ..................................................................................... 21

نتیجه گیری کلی ......................................................................................................... 23

نقد و بررسی کلی ...................................................................................................... 29

یک گزارش توسط مدیریت دانشگاه مجازی ایران ......................................................... 30

تحصیل در مقاطع بالاتر............................................................................................... 33

فهرست منابع و مأخذ ................................................................................................. 35


دانلود فایل


برای شروع اینجا کلیک کنید
آدرس کانال تلگرامی سامانه کمپ ایران



  • sadasda asdvdfd
  • ۰
  • ۰

دانلود مقاله شناسائی مولفه‌های رهبری تحول آفرین و رابطه آن با عملکرد

شناسائی مولفه‌های رهبری تحول آفرین و رابطه آن با عملکرد سازمانی درصنایع تولیدی خصوصی ریخته‌گری در شهرستان قم

مقدمه:
سازمان‌های اداری جزئی از کل جامعه هستند که در ارتباط نزدیک با ساختارهای اجتماعی، سیاسی، حقوقی، ایدئولوژیک و اقتصادی قرار دارند و داده‌های نظام سازمانی، به جامعه و محیط نظام مربوط می‌شود. مدیریت و رهبری درست این سازمان‌ها برای توسعه و پیشرفت جوامع امری ضروری است.
رهبری، موضوعی است که از دیر باز نظرمحققان و عامه مردم را به خود جلب کرده است. این واژه به طور ضمنی بر افراد قدرتمند و پویایی دلالت می‌کند که شرکتهای توسعه طلب را از فراز آسمان‌خراشهای مجلل هدایت می‌کنند و یا اینکه مسیرهای ملتها را تعیین می‌کنند.
رهبران به دلیل ویژگیهای خاصی که دارند کل سازمان و جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهند. لذا ظهور رهبران مُدرک و تحول آفرین در سازمان‌ها برای افزایش اثربخشی و عملکرد سازمان‌ها می‌تواند به عنوان یک مزیت رقابتی برای سازمان‌ها باشد. سازمان‌ها برای ایجاد سازگاری با محیط و انطباق با آن مجبورند تغییراتی را در خود ایجاد کنند که این تغییرات ممکن است در حوزه‌های منابع انسانی، اهداف، استراتژیها، ساختار و... باشد. ولی گاهی نیاز به تغییرات بنیادی و اساسی در سازمان احساس می‌گردد. بنابراین سازمان‌ها برای بقاء گاهی نیاز به تغییرات اساسی هستند تا خود را تجدید ساختار نمایند. در این مواقع برای ایجاد تغییرات بنیادین به رهبران تحول آفرین نیاز است.
آن‌چه در این‌جا باید مورد توجه قرار گیرد. این است که رویکرد تغییرات بنیادی و تحول تنها برای درمان نارسائی‌های داخلی سازمان‌ها قابل تجویز نیست بلکه این رویکرد در عین حال می‌تواند برای بسیاری از سازمان‌های موفق نیز جهت فتح قله‌های بالاتری از عملکرد و بهره‌گیری بیشتر از فرصت‌های محیطی حال و آینده، مؤثر و الهام بخش باشد.
1-1بیان مسأله:
نقش مؤثر مدیران و رهبران در تغییر و تحول بنیادی در سازمان اجتناب ناپذیر است. مدیریت و رهبری یکسان نیستند. مدیریت برای نفوذ بر دیگران متکی به قدرت رسمی است در حالی که رهبری از یک فرایند نفوذ اجتماعی ناشی می‌شود. رهبران فرهنگ سازی می‌کنند و نقش اساسی آنان اثرگذاری بر دیگران است به نحوی که هدف‌های از پیش تعیین شده را مشتاقانه دنبال کنند و این در حالی‌است ملزم به انجام وظایف برنامه ریزی، سازماندهی ... و کنترل نیز هستند. «بنیس و نانوس» تفاوت بین رهبری و مدیریت را این گونه بیان کرده‌اند «رهبری راه‌یابی و مدیریت راهبری است. رهبری دربارة انجام کارهایِ درست و مدیریت دربارة درست انجام دادن کارهاست».
در دهه 1980 محققان مدیریت به روش تحول و بازسازی سازمان‌ها توسط رهبران بسیار علاقه‌مند شدند. این ضرورت، بخصوص وقتی بیشتر احساس شد که بسیاری از شرکتهای آمریکایی لازم دیدند برای تداوم حیات در شرایطی که رقبای خارجی آنها رقابت سختی را ادامه می‌دادند روش انجام کارها را تغییر دهند.
در دنیای امروز نیز که عصر تغییرات پرشتاب نام گرفته، سازمان‌ها همواره به دنبال ایجاد تغییرات در ساختارها و تشکیلات خود بوده و یا مجبورند برای سازگاری با تغییرات محیطی، تغییراتی را در خود ایجاد نمایند. این عمل برای بقاء و ادامه حیات سازمان‌ها در عصر حاضر لازم و ضروری است. سازمان‌ها برای ایجاد تغییرات و همچنین بقاء خود نیازمند مدیران و رهبران تحول آفرین می‌باشند. همسو ساختن منافع سازمان و اعضاء آن وظیفه رهبری تحول آفرین است. در ادبیات معاصر رهبری و مدیریت سازمانی، نظریه رهبری تحول آفرین به عنوان سرآمد تمامی نظریه‌ها در مقام توصیف فرایندهای اثربخشی رهبری شهرت یافته است.
این نظریه توانسته الگوی مناسبی را برای ایجاد تغییرات بنیادین و تحول در شاکله بسیاری از سازمان‌های امروزی ارائه دهد و همة این تغییر و تحولات در راستای بهبود عملکرد سازمان می‌باشند. بنابراین می‌توان گفت که هدف مهم رهبران تحول آفرین بعد از ایجاد تغییرات برای سازگاری با محیط، ایجاد تغییرات مناسب در جهت ارتقاء عملکرد سازمانی می‌باشد. به عبارت دیگر رهبران تحول آفرین می‌کوشند تا تغییراتی را ایجاد کنند که باعث افزایش اثربخشی و بهبود عملکرد سازمانی گردد. تغییراتی که اهداف و انتظارت بالاتری را برای سازمان به ارمغان دارد. بنابراین بهبود عملکرد سازمانی از پیامدهای رهبران تحول آفرین می‌باشد. رهبری تحول آفرین، اساس و شالوده‌ای را برای تغییرات بلند مدت سازمانی که در دسترسی به اهداف بالاتر را برای نظام سازمانی میسر می‌کند، فراهم می‌سازد. با توجه به لزوم ایجاد تحولات اساسی در سازمان‌ها و نقش مؤثر رهبری و مدیریت سازمان در بهبود عملکرد سازمانی در این‌گونه تحولات، انجام تحقیقاتی در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد. لذا در این پژوهش محقق به دنبال آن است که مفهوم رهبری تحول آفرین را با توجه به تئوریهای موجود در این زمینه مورد بررسی قرار داده و وضعیت رهبری تحول آفرین در سازمان‌های موفق و نا موفق را مورد بررسی قرار دهد.
با توجه به مطالب بالا می‌توان به دلایل، انگیزه ها و اهداف سازمان‌ها در روی آوردن به تغییرات بنیادی و نقش رهبران تحول آفرین در این زمینه پی برد. برای ایجاد نظام اداری یادگیرنده به رهبران تحول آفرین نیاز است. مطالعات مربوط به تحولات سازمانی موفق و نا‌موفق بر نقش قاطع رهبری در این گونه موقعیت‌ها تأکید دارد. رهبری‌ای که به رهبری مبتنی بر بینش و تحول آفرین معروف شده است.
لازم به ذکر است که نظریه بنیادین در این تحقیق، مطالعات رهبری تحول آفرین «برنارد بس» است. رهبری تحول آفرین بر طبق مدل برنارد بس بر اساس چهار ویژگی، نفوذ آرمانی، ترغیب ذهنی (تحریک فرهیختگی)، انگیزش الهام بخش و ملاحظات فردی تحقق می یابد.
1-2 اهمیت انجام تحقیق
ایجاد تغییرات و تحولات مستمر سازمانی، چه از بعد رفتاری و چه از بعد ساختاری مستلزم رهبران بصیر یا به عبارت روشن‌تر رهبران تحول آفرین می‌باشد. رهبر تحول آفرین با توجه به آمادگی تغییر و تحول سازمانی در کارکنان سازمان از سبک‌های مناسب برای ایجاد تحول در سازمان‌ها استفاده می‌کند تا بدین وسیله به سازمان پویایی ببخشد و آن را در برابر تغییرات محیطی حفظ کند.
نظریه‌های جدید رهبری سازمان، هر روز افق‌های جدیدی را در نحوة ادارة سازمان‌ها و حرکت آنها در مسیر رشد و توسعه می‌گشایند و به مدیران و رهبران آگاهی لازم را در جهت رویارویی با تغییر و تحولات محیطی می‌دهند. با توجه به این که رهبری تحول آفرین یکی از نظریه‌های جدید و کاربردی در رفتار سازمانی می‌باشد و در سازمان‌هایی که بکار گرفته شده نتایج ارزنده‌ای به دست آمده، لذا در این تحقیق پژوهشگر بدلیل اهمیت موضوع به دنبال توصیف و شناسایی عوامل رهبری تحول آفرین و بررسی وضعیت آن در سازمان‌های موفق و کمتر موفق می‌باشد.
1-3 ضروت انجام تحقیق:
با توجه به اینکه کشور ما یکی از کشورهای در حال توسعه می‌باشد و ایجاد تغییرات و تحولات بنیادی در سازمانهای این نوع کشورها برای توسعه و پیشرفت از ضروریات می‌باشد. برای ایجاد تغییرات بنیادی و مستمر در سازمانها و کاهش شکاف بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به افراد مدرک، آینده نگر و تحول آفرین، که رهبران تحول آفرین نامیده می‌شوند نیاز است. ایجاد تغییرات مناسب و بنیادی در سازمانها و شرکتهای خصوصی برای کاهش این شکاف یکی از موارد مهم توسعه تلقی می‌گردد. سازمانهای دولتی بنا به ساختار، اهداف، سیستم مالی و بودجه بندی، عدم رقابت پذیری و انحصارگرایی در ایجاد تغییرات و در نظر گرفتن محیط پویای بیرونی ضعیف عمل می‌کنند. لذا در دنیا گرایش به کوچک سازی دولت و واگذاری بخشهای تولیدی و خدماتی که حاکمیتی نیستند بیشتر از پیش سرعت گرفته و به همین خاطر بخش خصوصی به عنوان موتور و راه انداز توسعه، رقابت پذیری، کارایی و بهره‌وری بالا در نظر گرفته می‌شود. سازمانهای خصوصی برای بقاء و ادامه حیات در محیط متغیر، نیازمند افرادی هستند که تغییرات لازم را در جهت بقاء سازمان و رشد و توسعه آن انجام دهند. دلیل عمده‌ای که پژوهشگر شرکتهای خصوصی تولیدی را برای انجام پژوهش انتخاب نموده تمایل و رغبت این بخش به پذیرش تغییر و تحولات در جهت بهبود عملکرد سازمانی و بهره مندی از مزایای رقابتی ایجاد تغییرات در این شرکتها می‌باشد.

 

 

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله  140  صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود فایل


برای شروع اینجا کلیک کنید
آدرس کانال تلگرامی سامانه کمپ ایران



  • sadasda asdvdfd
  • ۰
  • ۰

آموزش و پرورش ایتالیا

آموزش و پرورش ایتالیا

آموزش پایه دولتی تا سن 15 سالگی می باشد که تا سن 16 یا 18 سالگی نیز ادامه می یابد.

. اسکولامه یا تحصیلات متوسطة فراگیر که به اخذ گواهینامة دوره جهت حضور در مدارس تکمیلی متوسطه می انجامد.

. در مدارس تکمیلی متوسطةدانش آموزان می توانند به واحدهای بالاتر علمی ، تکنیکی ، هنری یا حرفه ای وارد شوند و به شرط اخذ گواهینامه می توانند به همة دانشگاهها وارد شوند و استخدام شوند

. سه سال دورة آموزش حرفه ای منجر به کسب گواهینامة صلاحیت و استخدام می شود . 5 سال دورة آموزشی منجر به اخذ گواهینامه حرفه ای می شود که برابر است با گواهینامة مدرسة فنی

آموزش پیش دبستانی

ساختار آموزشی

ازمراکز پیش دبستانی در ایتالیا تحت عنوان اسکولادل اینفاتریا یاد میشود.کودکستان که اولین شکل آموزش بچه ها در ایتالیا است ، اجباری نیست، اما در جایگاه اولین سطح تحصیلات قرار میگیرد.تعداد دانش آموزان شرکت کننده در این مدارس درحال افزایش است.اکنون درمجموع 96% از کودکان رده های سنی 3 و 5 سال در این کودکستانها شرکت می کنند.درطول این دوره معلمان ، باید مهارتهای بچه ها  را  مورد خلاقیت ، طرز برخورد های اجتماعی ، استقلال و روش یادگیری بهبود بخشند .

همة کودکان رده سنی3سال درشروع سال تحصیلی (اول سپتامبر) یا آنهائیکه سومین روز تولدشان قبل از سی و یک دسامبراست میتوانند در یک کودکستان پذیرفته شوند.

مطابق قانون شمارة 444 از 1968 ، کودکستانهای دولتی از سه بخش ، تشکیل می شوند که هر بخش  کودکان همسن را  گروه بندی می کند.


دانلود فایل


برای شروع اینجا کلیک کنید
آدرس کانال تلگرامی سامانه کمپ ایران



  • sadasda asdvdfd